Sporters kost
wat eet de atleet?
Gierst met wortel-chips
Gierst met wortel-chips
Dit recept klinkt super gezond én lekker en dat is het ook!! Ik ben dol op groenten en houd bovendien van variëren in de bereidingswijze. Het liefst eet ik tijdens de lunch en grote, gezonde groenten bowl waar ik een graansoort, pseudo-graan of peulvruchten aan toe voeg om voldoende koolhydraten binnen te krijgen. "Pseudo-graan",zul je nu misschien denken? "Is dat weer zo'n nieuwe hype?". Het antwoord is ja en nee. Pseudo-granen waren in het verleden vaak onbenutte voedingsmiddelen en worden nu steeds vaker gebruikt als vervanging voor tarwe (wat wel een graansoort is). Voorbeelden van pseudo-granen zijn: amaranth, boekweit en quinoa.
De bowl die ik in dit recept beschrijf is gemaakt met de graansoort gierst. De gierstkorrels (die uit zaden komen) zijn glutenvrij en bestaan voor zo'n 60- tot 80% uit koolhydraten en voor 6- tot 20% uit eiwitten. Het is een energierijke en gezonde graansoort! Ik ben gek op de plantaardige- nootachtige smaak van gierst en de combinatie met de wortel-chips is heerlijk. Ik kan dit lunchgerecht zeker aanraden als jij een actieveling bent die graag gezond en gevarieerd wilt eten. Bovendien is het heel makkelijk te bereiden en ook goed mee te nemen in een lunchbox. Een lekkere en tevens super gezonde lunch hoeft echt niet zo moeilijk te zijn als je denkt.


Recept voor: 1 persoon
Bereidingstijd: 10 minuten plus 15 minuten wachttijd

Ingrediënten

  • 60 gram ongekookte gierst (te vinden bij de Ekoplaza)
  • 3 grote wortelen
  • een kwart of een halve prei (maar net hoeveel je zelf lekker vindt)
  • zout en peper
  • olijfolie

Aan de slag
  • verwarm de oven voor op de gril stand op 180 graden.
  • Kook de gierst volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar.
  • Schaaf van de wortel dunne plakken in de lengterichting. Het beste gebruik je hiervoor een kaasschaaf om ze zo dun mogelijk te krijgen. Op deze manier krijg je namelijk prachtige wortel chips.
  • snijd ringen van de prei en duw de bundeltjes ringen uit elkaar.
  • Verdeel de geschaafde wortel en prei op een met bakpapier beklede bakplaat en besprenkel met olijfolie. Gebruik hiervoor voldoende olie en zorg dat alle groenten worden bedekt met een dun laagje. Breng vervolgens op smaak met zout en peper.
  • Zet de bakplaat gedurende 15 minuten onder de gril in de oven zodat de wortel echte knapperige chipjes worden.
  • Haal de groenten uit de oven.
  • Verdeel de gierst en de groenten-chips in een mooie bowl en genieten maar!
terug