Sporters kost
wat eet de atleet?
Home made salade dressing
Ik ben dol op slalades. Je kunt eindeloos variëren met de ingrediënten; verzin het maar, het wordt vrijwel altijd lekker. Toch hoor ik regelmatig mensen zeggen dat ze salades maar ‘inspiratieloos’ vinden. Daar zal ik nu verandering in brengen! Geef je salade een eigen touch met een zelfgemaakte dressing en ik weet zeker dat je er nooit meer genoeg van zult krijgen! Deze dressing is niet alleen erg lekker maar geeft ook nog eens heel veel kleur aan de altijd maar saai-groene salades. Hij wordt namelijk gemaakt van de kleurrijke cactusvijg; een vrucht die in de herfst goed in de winkels te verkrijgen is.
Bekijk recept...
De dumpling uit Polen
Als ik in het buitenland ben, zie ik uiteraard verschillende culturen en eetgewoontes. Niet elke keer is er tijd om te genieten van een locale specialiteit maar als ik de kans heb zeg ik geen ‘nee’ tegen iets nieuws! Zeker niet tegen deze Poolse lekkernij. Een paar dagen voor de wedstrijd in Jelenia Gora kreeg ik een soort gevulde pasta envelopjes voorgeschoteld. Ik heb heel erg zitten genieten en vroeg me natuurlijk meteen af welke ingrediënten dit zou bevatten. Hierbij het recept.
Bekijk recept...
lauwwarme herfst salade
Het is herfst! En als de herfst een smaak zou hebben, dan smaakte hij zo!
Deze periode van het jaar doet mij niet alleen denken aan de lauwwarme salade met vele groenten maar ook aan het opstarten van mijn duurtrainingen. Mijn eerste fietsritjes door de kleurrijke bossen zijn begonnen en na zo’n training heb ik altijd veel zin om lekker te eten! Het is belangrijk om de eiwitten en koolhydraten zo snel mogelijk weer aan te vullen en daarvoor is dit een ideaal gerecht. De zoete aardappel is een koolhydraat rijke bron (in zoete aardappel zitten 20% koolhydraten, in pasta ongeveer 25% en in gewone aardappel 17%). De rosbief is in mijn opinie een van de gezondste en lekkerste bronnen van eiwit. Het is erg mager en -als het van de slager komt- super vers en sappig.
Bekijk recept...
Custard Apple Rabri
Houd jij er ook zo van om nieuwe gerechten te ontdekken? Op het gebied van koken (en proeven) vind ik het heel leuk om te experimenteren met ingrediënten en zo tot de meest verrassende combinaties te komen!
In deze blog vertel ik je h
ét geheim voor een heerlijk toetje uit India genaamd Rabri. De traditionele Rabri wordt gemaakt van melk en op smaak gebracht met lokale kruiden (cardamon en saffraan) die je ook gewoon in Nederland kunt krijgen.
Bekijk recept...
over de custard apple
Ik wil jullie iets exotisch laten proeven… Iets waarvoor je nu meteen van je stoel zou moeten springen en op een drafje naar de winkel zou moeten gaan. Het ligt namelijk nu in de winkels en dat is niet zo heel gebruikelijk! Ik heb het over een tropische vrucht genaamd ‘custard apple’.
Deze vrucht heeft door zijn honing-zoete smaak een hoog toetjes gehalte dus voor de toetjes liefhebbers onder ons een echte aanrader!
Bekijk recept...
Japanse Soba noodles met zalm
Ik kom net terug van het WK in Cairns. Helaas licht geblesseerd. Een diepe wond in mijn knie maakt dat ik thuis op de bank zit en de laatste twee wedstrijden van het seizoen moet laten schieten. Gelukkig kan ik behalve op de bank zitten ook, zei het met tussenpauzes, in de keuken staan.
Uiteraard speelt voeding een belangrijke rol tijdens het herstellen van een blessure. Ik ging op zoek naar de meest noodzakelijke voedingstoffen en zo kwam ik uit op dit recept.
Bekijk recept...
courgette-citroenpesto
Zelf gemaakte pesto’s, daar kan ik geen genoeg van krijgen. Het leuke is dat je er helemaal je eigen touch aan kan geven. Bovendien is het heerlijk zowel door pasta of risotto als op een cracker. Eigenlijk past het bij alles wat Italiaans is. Deze citroenpesto is vrij uitgesproken van smaak en zodoende heb je maar een klein lepeltje nodig om je pasta of cracker extra lekker te laten smaken. Uiteraard is mijn eigen gele pesto variant veel gezonder dan die uit een potje. Maak in één keer een flinke hoeveelheid zodat je er een aantal keer van kan eten. Pesto is gemakkelijk in te vriezen en als je eens bezoek hebt zul je plezier hebben van altijd een pesto uit eigen keuken te kunnen serveren.
Bekijk recept...
fris fruitige Italiaanse chick. uhhh... kick
Ik heb het niet over een knappe Italiaanse boy die in zijn aalbes-rode zwembroek over het strand loopt… Ik heb het over zelfgemaakt sorbetijs voor de warme zomer dag. Oké ik geef toe dat de temperatuur alweer aan het dalen is maar toch is het tijd voor ijs!! Volgende week staat namelijk de World Cup in Italië op het programma. Italië geeft mij altijd veel inspiratie op het gebied van heerlijk eten. Vooral in koffie en sorbet zijn de Italianen meesters en in deze blog zal ik een een poging doen van jou ook een sorbetmeester te maken! Deze sorbet is speciaal voor fanatieke sporters.
Bekijk recept...
koude herstel smootie
Deze smoothie is een van mijn favorieten. Hij is romig, fruitig, verfrissend en zit vol eiwitten en snelle koolhydraten. Een erg goede recovery shake. Heb je soms de neiging te gaan snoepen en snaaien tussen de maaltijden door? Dan is dit een gezonde vervanging van je koekjes of chocolade. Hoe lekker ik chocolade ook vind, na deze shake kan ik zelfs een bonbonnetje laten staan.
Bekijk recept...
seizoenslekkernij: omelet met groene asperges
Het is alweer mei! En stiekem is dat mijn lievelingsperiode om in Nederland te zijn. Alles buiten begint weer kleur te krijgen en het zonnetje komt steeds vaker tevoorschijn.
Maar het allerfijnste aan de maand mei vind ik dat de asperges supervers in de groentewinkels liggen!
Hollandse asperges eten; daar komt het bij mij meestal niet van want rond die periode zit ik full-time in het buitenland. Om jullie w
él te kunnen laten genieten van deze seizoenslekkernij is hierbij mijn lievelingslunchrecept met groene asperges.
Bekijk recept...
pittige bieten dip
Dit is van origine een Joods recept dat wordt gegeten met warm stokbrood. Voor mij als sporter is dit recept de perfecte ‘vitamine boost’ op een rustdag. Om dit gerecht extra vezel- en vitaminerijk te maken, dip ik het liefst met geroosterde groenten in de bietensaus. Heb je graag wat meer koolhydraten? Kies dan voor de originele versie met brood.
Bekijk recept...
Drink jij genoeg tijdens het sporten?
Ik hoef je niet te vertellen dat je zweet tijdens het sporten en hierdoor vocht verliest. Wat veel mensen echter niet zullen verwachten is dat wanneer je 3- tot 5% vocht verliest, je sportprestatie met 10 tot 30 % zal verminderen. Hoe komt dit eigenlijk? En hoe kun je deze drastische vermindering in prestatie voorkomen? In deze blog het antwoord.
Bekijk recept...
 Page 1